Czytaj więcej w kategorii Inwestycje

Brak innych aktualności o tej samej kategorii.
-A +A
27.11.2019
Znamy wykonawcę Via Baltica od węzła Podborze do Śniadowa

Jak podała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku 21 listopada, w wyniku przeprowadzonego przetargu, wybrana została firma, która wybuduje odcinek S 61 Via Baltica od węzła Podborze koło Ostrowi Mazowieckiej do węzła Śniadowo. Wykonawcą tego odcinka trasy będzie firma POLAQUA.

Na odcinku Podborze - Śniadowo, POLAQUA (po podpisaniu umowy)  będzie musiała przygotować dokumentację, złożyć wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i uzyskać decyzję, a potem wybudować dwujezdniową drogę ekspresową o długości 19,463 km (S61) z nawierzchnią z betonu cementowego  i przebudować  3 km S8, czyli obecną obwodnicę Ostrowi Mazowieckiej. Zadanie to firma wyceniła na 749 mln zł – informuje GDDKiA.

Również 21 listopada rozstrzygnięto przetarg na wykonawcę odcinka od Suwałk do Budziska, którego wykonawcą będzie firma Budimex. To dwa ostatnie przetargi na budowę odcinków S61 Via Baltica.

Przypomnijmy, że 30 stycznia 2018 roku w ratuszu miejskim w Ostrowi Mazowieckiej w obecności ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka podpisana została umowa na budowę drogi ekspresowej S61 Via Baltica od Ostrowi w kierunku Łomży.

Jak podaje GDDKiA umowy z poprzednimi wykonawcami wyżej wymienionych odcinków zostały rozwiązane w maju i czerwcu tego roku. Na odcinku Podborze - Śniadowo stało się to w momencie, gdy firma RUBAU nie uzyskała ZRID w przewidzianym terminie, a nawet nie wystąpiła z wnioskiem o taką decyzję. Z kolei na fragmencie Suwałki - Budzisko realizowanym przez Impresa Pizzarotti brak było właściwej mobilizacji wykonawcy w zakresie przygotowania do prowadzenia robót budowlanych - m.in. nie zostały zgłoszone listy podwykonawców na usługi i roboty. Nie skończone zostały też projekty wykonawcze, a przedłożona czasowa organizacja ruchu umożliwiająca bezpieczne prowadzenie budowy - nie miała wszystkich wymaganych prawem opinii, m.in. Policji.

Via Baltica łączyć będzie kraje nadbałtyckie z Europą Zachodnią. Na trasie drogi ekspresowej S 61 znajdzie się też Ostrów Mazowiecka. Jak czytamy w komunikacie GDDKiA pięć odcinków trasy jest aktualnie w budowie: Śniadowo-Łomża Południe, węzeł Kolno - Stawiski, Stawiski - Szczuczyn, II jezdnia obw. Szczuczyna oraz odc. Wysokie - Raczki. Na dwa Podborze - Śniadowo i Suwałki - Budzisko, właśnie wybrano najkorzystniejsze oferty. Cztery odcinki są w trakcie uzyskiwania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej: Łomża Południe - Łomża Zachód, Łomża Zachód - węzeł Kolno (podlaskie) oraz Szczuczyn - Ełk Południe i Ełk Południe - Wysokie (warmińsko-mazurskie).  

Kalendarium S61 Podborze - Śniadowo:

29 kwietnia 2017 r. - ogłoszenie przetargu

28 listopada 2017 r. - wybór najkorzystniejszej oferty firmy RUBAU (479,1 mln zł)

30 stycznia 2018 r.  - podpisanie umowy

16 maja 2019 r - GDDKiA odstępuje od budowy

16 sierpnia 2019 r. - ponowny przetarg na P&B

21 listopada 2019 r. - wybór najkorzystniejszej oferty firmy Polaqua (749 mln zł). Pozostałe oferty: Strabag Sp. z o.o. - 883,68 mln. zł.; Konsorcjum: Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor Sp. z o.o. (lider) i Stecol Corporation - 912,28 mln zł.; Konsorcjum: Porr S.A. (lider) i Unibep S.A. - 921,03 mln zł., Budimex S.A. - 899,9 mln. zł. ; Mostostal Warszawa S.A. - 940,97 mln. zł.

 

Źródło: GDDKiA Białystok

Fot. Barbara Siwek