Czytaj więcej w kategorii Inwestycje

Brak innych aktualności o tej samej kategorii.
-A +A
20.08.2015
Spotkanie informacyjne dotyczące drogi S61

18 sierpnia br., w sali kinowej Miejskiego Domu Kultury odbyło się spotkanie informacyjne na temat przebiegu drogi ekspresowej S61. Organizatorem spotkania była firma AECOM Polska Sp. z o.o. (dawniej URS) - Projektant Koncepcji Programowej Drogi Ekspresowej nr S61 oraz inwestor – GDDKiA Oddział w Białymstoku. Spotkanie miało charakter otwarty, obecni byli na nim zarówno właściciele działek, przez które przebiegała będzie droga, przedstawiciele podmiotów gospodarczych, jak i władze samorządowe miasta z burmistrzem Jerzym Bauerem i przewodniczącym RM Zbigniewem Krychem oraz gminy Ostrów Mazowiecka z wójtem Waldemarem Brzostkiem.

 

Na jakim etapie jest inwestycja?

Celem spotkania było przekazanie informacji o zakresie inwestycji ze szczególnym uwzględnieniem planowanego przebiegu dróg dojazdowych i obsługi komunikacyjnej przyległego terenu na odcinku od Węzła „Podborze” (z węzłem) do węzła „Śniadowo” (bez węzła) wraz z podłączeniem do istniejącej sieci dróg. Przedstawiciele GDDKiA w Białymstoku poinformowali na jakim etapie jest w chwili obecnej realizacja tej inwestycji. Zaznaczyli przy tym, że etap konsultacji, podczas których omawia się warianty przebiegu trasy, mamy już dawno za sobą. Konsultacje społeczne w sprawie przebiegu trasy odbyły się w lipcu 2010 roku. Z danych przedstawionych przez organizatorów spotkania wynika, że obejmowały one gminę Ostrów Mazowiecka, gminę Stary Lubotyń i gminę Śniadowo. Jak poinformowali przedstawiciele GDDKiA nie możemy w tej chwili rozmawiać o innym przebiegu drogi ekspresowej S61, ponieważ 3 lutego 2014 roku została wydana Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia określająca jej przebieg. Na chwilę obecną GDDKiA nie widzi podstaw, aby występować o zmianę tej Decyzji. W chwili obecnej trwa realizacja dokumentacji projektowej w stadium Koncepcji Programowej. Opracowanie wykonuje poznańskie biuro projektów firmy AECOM. Kolejnym etapem w procesie przygotowania inwestycji będzie uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Organem administracji właściwym do jej wydania jest Wojewoda Mazowiecki, zaś organem właściwym do wydania postanowienia w sprawie uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia jest Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Warszawie. Planowany termin realizacji inwestycji przypadnie na lata 2017-2020 (roboty budowlane 2018-2020).

Inwestycja jest realizowana w ramach budowy panaeuropejskiego korytarza transportowego „Via Baltica”, łączącego kraje bałtyckie z południem Europy. Powiązanie projektowanej drogi S61 z innymi grogami publicznymi planowane jest za pośrednictwem dwóch węzłów drogowych - „Podborze” (początek projektowanej drogi S61, połączenie z drogą S8 i siecią dróg lokalnych w mieście i gminie Ostrów Mazowiecka) i „Komorowo” (połączenie projektowanej drogi S61 z drogami wojewódzkimi 677 i 627). 

 

Co z wiaduktem na ulicy Lubiejewskiej?

Obecni na sali zadawali wiele konkretnych pytań, związanych z wpływem przebiegu drogi S61 na sytuację gospodarczą miasta i gminy Ostrów Mazowiecka. Pojawiło się pytanie  dotyczące tzw. „małej obwodnicy Ostrowi” od strony Siedlec i możliwości jej włączenie w obecnie projektowany węzeł „Podborze”. Z informacji GDDKiA wynika, że Zarząd Dróg Wojewódzkich ma w planach wybudowanie takiej drogi. Kluczowe jednak pozostało pytanie: „Co z wiaduktem na ulicy Lubiejewskiej?”. Przedstawiciel Fabryk Mebli „Forte” domagał się od przedstawicieli GDDKiA odpowiedzi na pytanie, jakie rozwiązanie komunikacyjne proponują, aby umożliwić wjazd samochodom ciężarowym na S61 z siedziby firmy przy ul. Białej. Przy okazji poinformował, że z Forte tygodniowo wyjeżdża 1200 tirów, a w najbliższym czasie będzie ich nawet 1800. Jak słusznie zauważyli obecni na sali dochodzi do tego jeszcze ok. tysiąca tirów z innych firm transportowych i produkcyjnych z terenu miasta. Istnieje obawa, że po zamknięciu zjazdów i wjazdów na wiadukt przy ul. Lubiejewskiej samochody ciężarowe z naszych lokalnych firm będą jeździły przez miasto.

Przedstawiciele GDDKiA utrzymują, że istnienie w tak bliskiej odległości od siebie dwóch węzłów nie jest możliwe z uwagi na istniejące przepisy. Inwestor zakłada wybudowanie drogi dojazdowej do wiaduktu na ul. Lubiejewskiej, by umożliwić dojazd samochodom ciężarowym do strefy przemysłowej miasta przez ulicę Żwirową. Jednak rozwiązanie proponowane przez projektantów nie jest dla nas zadowalające, burmistrz nazwał je „kuriozum komunikacyjnym” i zapowiedział, że miasto złoży stosowny wniosek z uwagami dotyczącymi projektu tej drogi. Pytań do projektantów drogi i przedstawicieli GDDKiA było wiele, dotyczyły one konkretnych działek, ale też możliwości nanoszenia zmian w projekcie. Na przygotowanych mapach widoczne były konkretne działki z naniesionymi rozwiązaniami projektowymi. Na wątpliwości właścicieli poszczególnych działek organizatorzy spotkania odpowiadali indywidualnie.