11 czerwca w ostrowskim Ratuszu Miejskim odbyło się spotkanie w sprawie planowanych budów dróg ekspresowych w granicach miasta i gminy Ostrów Mazowiecka.
W spotkaniu uczestniczył burmistrz Jerzy Bauer, wójt gminy Ostrów Mazowiecka Waldemar Brzostek, pracownicy reprezentowanych urzędów oraz przedstawiciele firmy projektowej URS Polska sp. z o.o. z Poznania. Firma URS przygotowuje koncepcję programową dla GDDKiA, odnośnie drogi ekspresowej S61 i połączenia z drogą ekspresową S8 na odcinkach będących w obszarze zainteresowania miasta.
Burmistrz Jerzy Bauer przedstawił obawy wynikające z likwidacji węzła „Łomża”. Zwrócił uwagę, że pojawiają się sygnały m.in. ze strony ministerstwa i Wicewojewody Mazowieckiego, że żadne decyzje w kwestii likwidacji węzła „Łomża” jeszcze nie zapadły. Zauważył jednak, że brak decyzji nie oznacza, że węzeł pozostanie i już teraz należy szukać satysfakcjonujących rozwiązań.
Jest szansa na inne rozwiązanie
Nie czekając na decyzję w sprawie węzła „Łomża” rozpoczęto rozmowy na temat alternatywnej koncepcji, która uchroniłaby miasto przed wzrostem transportu ciężkiego kierującego się przez centrum miasta. Optymistyczna i realna koncepcja ma trafić do GDDKiA. Zanim jednak do tego dojdzie miasto przy współpracy z lokalnymi firmami przygotuje dane dotyczące transportu ciężkiego kierującego się w strefę przemysłową w okolicach ul. Białej. Burmistrz Jerzy Bauer zauważył także, że w dłuższej perspektywie strefa przemysłowa w tym miejscu może się rozrastać, co dodatkowo zwiększy ruch transportu ciężkiego. Wśród rozbudowujących się firm są choćby Fabryki Mebli „Forte” S.A, czy Kefal Kempisty s.j.
Przedstawiciele firmy URS Polska sp. z o.o. wskazali, że na obecnym etapie nie są możliwe radykalne zmiany przebiegu trasy drogi ekspresowej S61. Jest to spowodowane uzyskaną już decyzją środowiskową, która w zasadzie zamyka etap zmian przebiegu trasy. Ewentualne wnioski należało kierować na etapie konsultacji społecznych, zamkniętych w roku 2010.
Mimo planowanej likwidacji węzła „Łomża” została wstępnie wypracowana alternatywna koncepcja, która umożliwi skierowanie ciężkiego transportu poza obszarem zabudowanym. Burmistrz Jerzy Bauer i wójt Waldemar Brzostek wypracowali w tej kwestii wspólne stanowisko.
Po wypracowaniu ostatecznej wersji przebiegu drogi ekspresowej S61 z pozostałą infrastrukturą mają odbyć się konsultacje społeczne.
Burmistrz wskazał również potrzebę zaprojektowania łącznika dla przyszłej obwodnicy, która miałaby skomunikować ruch z kierunku Małkini.
Konsultacje z przedsiębiorcami
12 czerwca burmistrz Jerzy Bauer spotkał się z ostrowskimi przedsiębiorcami. Na spotkaniu przedstawił plany dotyczące budowy dróg ekspresowych oraz wypracowane wnioski ze spotkania z firmą projektową URS Polska sp. z o.o. Zwrócił się również o wspólne stanowisko względem planów budowy dróg, by skutecznie zabiegać o satysfakcjonujące rozwiązania dla miasta, jego mieszkańców i przedsiębiorców.